Friday 17 February 2012

KEUTAMAAN BEKAM ALA RASULULLAH S.A.W

                                                    
             
SEJARAH BEKAM

Sebahagian orang Indonesia menyebut terapi bekam ini dengan nama terapi al-hijamah seperti kata aslinya dari bahasa Arab. Ada juga yang menyebutnya dengan nama terapi kop, cantuk dan banyak istilah lainnya. Terapi bekam ini sudah dikenal sejak zaman dahulu kala, yaitu sejak kerajaan Sumeria, kemudian terus berkembang sampai Babilonia (Irak sekarang), Saba (Yaman), Persia (Iran sekarang) dan Mesir (catatan text book kedokteran tertua Ebers Papyrus yang ditulis sekitar tahun 1550 S.M. Di Mesir kuno menyebutkan teknik pengubatan dengan cara berbekam).

Para ahli sejarah mengatakan bahawa Hippocrates (460-377 S.M.), Celsus (53 S.M.-7 M.), Aulus Cornelius Galen (200-300 M.) telah mempopulerkan cara pembuangan darah secara langsung dari pembuluh darah (vena section). Terapi seperti ini pernah dilakukan di zaman Rasulsaw. Jabir berkata bahwa Rasulullah saw pernah mengutus seorang doktor untuk menemui Ubay bin Ka'ab. Kemudian doktor tersebut melukai pembuluh darah Ubay bin Ka'ab (mengambil darahnya). Dari Jabir ia berkata, "Rasulullah pernah mengutus seorang doktor untuk menemui Ubay bin Ka'ab. Kemudian doktor tersebut mengeluarkan darah dari vena sectionnya." (HR Muslim).

Pada zaman China kuno, orang-orang China menamainya dengan istilah “perawatan tanduk”. Kerana mereka juga menggunakan tanduk sebagai cara untuk berbekam. Kini pengobatan bekam telah dimodifikasi dengan sempurna dan mudah pemakaiannya sesuai dengan kaedah-kaedah ilmiah dengan menggunakan suatu alat yang mudah dan efektif.

Pengubatan bekam merupakan pembersihan darah, yakni salah satu cara untuk menyembuhkan penyakit dengan cara pelepasan atau membersihkan darah statis (penyumbatan darah), angin, atau toksin dan toksid dalam badan. Darah kotor atau toksid harus dikeluarkan dari tubuh kita kerana merupakan penyebab terjadinya penyakit, dimana sistem peredaran darah tidak berjalan dengan lancar. Pengeluaran darah statis tersebut dilakukan melalui permukaan kulit dengan cara menyedut atau menghisap. 
 
Adapun prosesnya dengan menggunakan alat yang berbagai jenis,seperti dari tanduk, gelas kaca,bambu atau lintah. Kini pengobatan bekam telah dimodifikasi dengan sempurna dan mudah pemakaiannya sesuai dengan kaedah-kaedah ilmiah dengan menggunakan suatu alat yang praktis dan efektif. Rasulullah bersabda : "Sebaik-baik pengubatan yang kamu lakukan adalah Al Hijamah (bekam).” (HR. Ahmad).

MANFAAT BEKAM

Seorang pesakit yang pernah berbekam pastinya akan memperoleh manfaat, baik secara lansung atau tidak lansung, disedari maupun tidak disedari, dimana setiap pesakit memperoleh manfaat yang masing-masing berbeza-beza. Adapun beberapa manfaat bekam :

-menghilangkan rasa sakit
-mengaktifkan kembali sel-sel darah putih (leukosit)
-membuang darah kotor (racun/toksid)
-meringankan tubuh
-menajamkan penglihatan iaitu terutama penglihatan yang semakin kabur dan rabun.
-menguatkan sistem kekebalan tubuh
-meringankan otot yang kaku
-menghilangkan pengaruh sihir dan santau.
-memperlancar sistem peredaran darah.
-mencegah timbulnya penyakit berat, seperti darah tinggi, kolekstrol, stroke, kancer,
gout.kencing manis dll.
-meningkatkan daya ingat dan konsentrasi,
-masalah migrain dan pening kepala.
-dll.

WAKTU BERBEKAM

Pemilihan waktu hijamah adalah sebagai tindakan yang baik untuk menjaga kesihatan dan penjagaan diri terhadap penyakit.

1. Ketika sedang sihat. Ketika seseorang sedang sihat boleh juga untuk dibekam, sebagai bentuk pencegahan dari segala macam penyakit.

Dalilnya yaitu sabda Rasulullah saw, :Dari Ibnu Abbas bahwa Rasulullah saw bersabda, "Tidaklah aku melewati sekumpulan para malaikat di malam aku diisrakan, kecuali mereka berkata kepadaku, "Wahai Muhammad berbekamlah." (HR Ibnu Majah).

2. Ketika sedang sakit.Misalnya berbekam pada saat tekana darah sedang naik. Dahulu, Imam Ahmad selalu dibekam pada saat tekanan darah beliau sedang naik. Pada saat sedang sakit, setiap orang sangat dianjurkan untuk berubat, misalnya dengan berbekam.

Adapun hari yang baik untuk berbekam menurut penanggalan Hijriyah yaitu:
1. Isnin,
2. Selasa, dan
3. Khamis.
 
Selain hari tersebut, waktu berbekam paling baik adalah tanggal 15-21 bulan Islam.
Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa berbekam pada tanggal 17, 19 dan 21, maka itu akan menyembuhkan semua penyakit" (HR. Abu Dawud, (3861), hasan). 
 
Sumber

0 comments:

Post a Comment



RAWATAN BEKAM AS SUNNAH menawarkan khidmat bekam angin + darah. Caj rawatan RM5 /cup (2x Sedutan). Harga dari RM50 - RM70 [1 badan]. Sekiranya baru hendak berbekam, point yang penting akan disyorkan. Kaedah bekam as sunnah ini adalah mengikut point asal yang diwariskan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Kaedah bekam Thibbun Nabawi akan menyembuhkan semua penyakit dengan izin Allah S.W.T. Antara hikmahnya mengeluarkan darah kotor dan toksin, asid uric, mencerahkan mata, merawat kebas kaki, darah tinggi, masalah pinggang, migrain dan juga pening kepala.[1 JARUM : 1 PESAKIT, PERALATAN DISTERIL, KEBERSIHAN DIUTAMAKAN]

RAWATAN AS SUNNAH akan berikhtiar membantu anda dalam menangani masalah gangguan sihir, asyik, saka dan santau dengan terapi ruqyah syariyyah. Juga menawarkan khidmat memagar kediaman atau premis perniagaan. Sila bawa air mineral 1.5 liter 3 - 5 botol. Pesakit akan didedahkan dengan amalan benteng diri. Bayaran seikhlas hati.

RAWATAN TERAPI URUTAN AS SUNNAH menawarkan terapi urutan seperti berikut. Refleksologi - RM 40.00 , Urutan Badan - RM 60 , Urutan Persediaan Berkahwin - RM 70 , Urutan Pulih Tenaga Batin - RM 70 ( Tanpa sentuhan alat sulit ) Pakej urutan di atas boleh digabungkan mengikut permintaan pesakit. * Urutan hanya untuk kaum Adam – mengambil masa 1 - 1 jam 30 minit.

RAWATAN RESDUNG AS SUNNAH i. Pembersihan wajah dan sapuan bahan mengeluarkan masalah dimuka. ii. Sedut Herba Sumpahan Resdung iii. Asapan lilin Serai Wangi / Madu 2x iv. Cucian dengan Sabun Resdung. Pesakit akan dibekalkan dengan sebuku sabun resdung. Pesakit perlu bawa 2 botol air kolah masjid / surau. [Ikhtiar bersungguh untuk dapatkan] Jika tiada bawalah 2 botol air mineral. Ini untuk proses cucian dan instinsyaq. Pesakit digalakkan untuk bawa 1 botol air mineral + pati delima untuk diruqyah dan diamal minum. Hadiah : RM 50.00

TERAPI AL-QURAN, BEKAM DAN RESDUNG

TERAPI AL-QURAN, BEKAM DAN RESDUNG

TERAPI URUTAN ISLAM

TERAPI URUTAN ISLAM

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More